بسم الله الرحمن الرحیم

 

لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ ، وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ

اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، یقیناً آن را از ترس خدا خاکسار وخاشع و متلاشی واز هم پاشیده می‌دیدی و این مثلها را برای مردم می‌زنیم، شاید که بیندیشند. ( سوره حشر - آیه 21 )

 

حقیقتا" این آیه قرآن کریم یکی از تکاندهنده ترین و هوشیار کننده ترین آیات قرآن است.

اولا" که مضمون آیه یک حالت مثال دارد و مثالی که اصلا" نیاز به توضیح ندارد و کاملا" واضح و صریح میباشد و برای تفهیم یک مطلب است .

خدای سبحان دراین آیه میفرماید : اگر این قرآن را بر کوهی نازل میکردیم ،تو میدیدی که چگونه این آیات در کوه نفوذ میکرد و این نفوذ چگونه باعث میشد کوه در مقابل عظمت و خشیت و ترس خدای سبحان خاشع و خاکسار و متلاشی میگشت.

کوهی که مظهر ایستادگی و مقاومت و سختی و غلظت میباشد. یعنی در طبیعت روی زمین چیزی به محکمی و استواری و راست قامتی کوه وجود ندارد و اگر این قرآن بر چنین جسمی نازل میگشت او را متلاشی میکرد نشان از عظمت پروردگار متعال و اثر کلام او دارد

خدای سبحان میخواهد در این آیه متذکر شود که حال چگونه است که با نازل شدن قرآن بر کوه ، چنین وضعی برای کوه پیش می آید ولی همین قرآن برقلب انسان نفوذ نمیکند وبرانسان هیچ تاثیری نمی گذارد پس یعنی انسان در سنگدل بودن و برای پذیرش حق از کوه سختتر و غیر قابل نفوذ تر میباشد.

بنوعی هدف خدای سبحان در این آیه اشاره به عناد و سرکش بودن انسان میباشد.

اینکه میگوییم سنگ دل بخاطر این است که آیات باید بر قلب انسان نفوذ کند تا اثر بخش شود.

سپس در دنباله آیه میفرماید: و به این شکل برای مردم مثال می آوریم تا شاید آدمی کمی فکر کند و با تجزیه و تحلیل مطلب مورد نظر ما برای او قابل پذیرش شود. چون یکی از روشهای قرآن در بیان و آسان کردن تفهیم مطالب خود بیان مطلب با مثال میباشد.