بنام خدای سبحان

با پیشرفت فکری و علمی بشر در قرون کنونی و آگاهی یافتن نسبی انسانها از علوم پزشکی و پیراپزشکی پدیده ای در میان جوامع بشری پدیدار شده است که هر روز هم با گسترش و نفوذ آن هم روبرو هستیم بنام(( خوددرمانی ((

این خوددرمانی چیزی نیست جز اینکه فرد بیمار خود مسئولیت تشخیص و درمان بیماری را بر اساس اندک اطلاعات سطحی که از علم پزشکی و یا پیراپزشکی دارد بعهده میگیرد و طبعا" در بسیاری از موارد به خطا میرود و بیماری را به جایی میرساند که هم باید درمان عمیقتر ، هم طولانی تر ، هم پرهزینه تر ، هم پر دردتر و یا ممکن است غیر قابل درمان شدن را متحمل شود و چه بسی در این راه بیمار حتی جان خود را از دست بدهد.

این پدیده در عصر کنونی به یک آفتی برای درمان فرد بیمار تبدیل شده است که سختی راه درمان را دو برابر و یا حتی چند برابر میکند.

جالبتر اینکه در مواردی فردی که خود دچار آفت خوددرمانی هست نسخه خود را برای افراد دیگر هم میپیچد و دیگران را هم تشویق به پیروی از تشخیص و درمان خود مینماید و یا بر عکس از طرح درمان شخص دیگری که دارای علایم بیماری مشترکی میباشد برای خودش اعمال مینماید.

در رشته ما این پدیده بصورتی دیگر نمود ظاهری پیدا میکند که فرد چون از داشتن تجهیزات و مواد لازم برای درمان دندان محروم است و خود قادر به درمان دندان خود نیست ، مجبور است به یک دندانپزشک مراجعه نماید و ضمن اینکه تشخیص خود را برای دندانپزشک تشریح میکند از وی می خواهد که درمانی را هم که خودش تشخیص داده است را برای وی اعمال نماید و خیلی هم اصرار میکند که نظرش را به دندانپزشک تحمیل نماید.

حقیقتا" در بعضی موارد دندانپزشک قادر نمیباشد که نظر بیمار را تغییر دهد و او را آگاه نماید که وی دچار اشتباه میباشد واینکه  نظر دندانپزشک چیز دیگری هست و وی تابع نظرات بیمار نخواهد شد.

 این موضوع خود گاها" موجب اختلاف بین بیمار و پزشک هم میباشد.

در بسیاری موارد با در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورها به بیمار تذکر میدهیم و خواهش میکنیم که شما فقط نوع درد خود را به ما اعلام نمایید و راه تشخیص و درمان آن را بعهده ما بگذاریداما با مقاومت بیمار و سعی در تحمیل نظر خود در اجرای عمل درمان خود روبرو میشویم.

حال فرقی که خود درمانی در دندانپزشکی و پزشکی دارد این است که در پزشکی فرد بیمار با تشخیص خود ، داروها و یا حتی آمپولهای مورد نظر خود را بهر طریقی که هست تهیه میکند و با رای خود مصرف مینماید اما در دندانپزشکی چون درمان بصورت عملی و پراتیک است و فرد نمیتواند روی خودش آن اعمال را انجام دهد مجبور است که به یک دندانپزشک مراجعه نماید و با تحمیل فکر خودش به دندانپزشک آن طرح خوددرمانی را به او تحمیل نماید تا برروی وی اعمال گردد.

از آثار و نتایج خود درمانی میتوان به درمان غلط ، درمان ناقص ، درمان طولانی ،اضافه گشتن درد و مشکلات جدید به درد قبلی و هزینه مضاعف و ... نام برد

بنابراین از تمام دوستان که این مقاله را میخوانند بطور مصرانه تقاضا دارم که چنانچه خدای ناکرده به بیماری ای مبتلا گشتند اجازه دهند که سیر درمان با مدیریت شخص متخصص در مسیر اصلی خود طی شود و از منحرف کردن درمان جدا" بپرهیزند.