آمالگام  ( ماده پرکردگی سیاه ) یا کامپوزیت ( ماده پرکردگی رنگ دندان ) کدام بهتر است؟

بالاخره کدام ماده جهت پر کردن دندانها مناسبتر است، مواد سیاه (آمالگام) یا سفید ( کامپوزیت)؟شاید این سوال خیلی از افراد باشد که هنوز جواب مشخصی برای آن نیافته اند. آملگام ها (موادنقره ای یا سیاه رنگ) سالهاست که در دندانپزشکی کاربرد دارند و هنوز هم محبوب هستند. استحکام فشاری مطلوبی داند و کار کردن با آنها آسان است. تحقیقات زیادی انجام شده تا مشخص شود آیا جیوه موجود در آمالگام برای بدن ضرر دارد؟

تا به امروز در هیچ تحقیقی ثابت نشده است که آمالگام برای بدن خطرناک است ، پس می توانیم آمالگام را با خیال راحت استفاده کنیم.اما آمالگام معایبی هم دارد. رنگ آن تیره است و به مرور تیره تر هم می شود که این یعنی باید با زیبایی خداحافظی کنیم.
آمالگام بصورت مکانیکی در داخل دندان قرار می گیرد و این خاصیت ما را مجبور می کند در بعضی مواقع قسمتهای سالم دندان را نیز از دست بدهیم تا ترمیم مستحکمی ایجاد شود.
آمالگام هیچ تاثیری در استحکام بخشیدن به دندان ندارد و فقط خودش محکم و قابل اعتماد است.
اما کامپوزیت ها (موادی سفید یا هم رنگ دندان)خیلی زود وارد عرصه ی پزشکی شدند، با رنگهای متنوع و کاملا شبیه دندان. در ابتدا فقط بدرد دندانهای جلو می خوردند زیرا استحکام کافی را نداشتند. ولی امروزه کامپوزیت هایی داریم که مخصوص دندانهای عقبی هستند و استحکام آنها چیزی از آمالگام کم ندارد. و در عوض یک دنیا حسن دارند:
کامپوزیت ها هم رنگ با دندان هستند و زیبایی را که می خواهیم به ما هدیه می دهند.

کامپوزیت ها بصورت شیمیایی با دندان باند می شوند یعنی پیوند میخورند. این مطلب یعنی اینکه در دندان های پوسیده فقط پوسیدگی برداشته می شود و هیچگام مانند آمالگام مجبور نیستیم قسمتهای سالم دندان را نیز بتراشیم. پس در کامپوزیت ها حداقل تراشیدن دندان انجام می شود.کامپوزیت چون با ساختمان دندان پیوند می یابد باعث افزایش استحکام دیواره های نازک دندان می شوند. این مسئله در دندان هایی که دمان ریشه شده اندیسیار کاربرد دارد و حتی

در برخی موارد جایگزینی برای روکش های دندان می شود.

تا اینجا فقط حسن کامپوزیت ها را گفتیم ولی دارای معایبی نیز هستند:

مهترین عیب آنها گران بودنشان است. تکنیک استفاده از کامپوزیت ، وقت بیشتری را می طلبد و همچنین ابزار و وسایل اضافی را لازم دارد.از طرفی باید مهارت کافی نیز در کار کردن با کامپوزیت ها وجود داشته باشد.

اگر کامپوزیت ها به درستی و از نوع مرغوب استفاده نشوندهیچ مزیتی نسبت به آمالگام ندارند و حتی در زمانی کوتاه می شکنند و یا دچار پوسیدگی مجدد می شوند

.