بنام خدای سبحان
کسانی که قصد کشیدن دندانهای خود رادارند و میخواهند آن را با دندان مصنوعی جایگزین کنند حتماقبل از کشیدن دندانهای خود این متن را بخوانند:
این مقاله ماحصل سی سال تجربه تثوری و عملی  من درزمینه ساخت انواع دندانهای مصنوعی میباشد که برشته تحریر در آمده است.


اولین و مهمترین مطلب قبل از ساخت دندان مصنوعی دانستن این نکته میباشد که همواره فرد باید این نکته رابخاطر داشته باشد که دندانهای طبیعی انسان ساخت خالق یکتا یعنی خدای سبحان میباشد و دندانهای مصنوعی ساخت دست بشر میباشد. آیا محصول ساخت دست انسان با محصول ساخت دست خدای سبحان علاوه براینکه مساوی نیستند ،آیا قابل مقایسه هستند؟ قطعا"قابل قیاس هم نیستند.
پس هیچگاه انتظاری را که از دندان طبیعی دارید از دندان مصنوعی نداشته باشید چون انتظارتان بر آورده نخواهد شد و آنگاه ممکن است فکر کنید که دندان مصنوعی خوب و صحیح ساخته نشده است در حالی که اینطور نیست و انتظارشما بالاتر از حد معمول است.
جنس دندان طبیعی، استخوان بدن انسان آنهم مینا وعاج که سخت ترین ماده بدن انسان میباشد در حالی که جنس دندان مصنوعی از پلاستیک یا آکریل و یا سرامیک میباشد. آیا جدا"این مواد میتواند با استخوان که دارای عروق ، لنف ورشته های اعصاب میباشد قابل قیاس گردد؟
دومین مطلب در مورد دندان مصنوعی این است که هر جسم خارجی که وقتی بابدن آدمی در تماس قرار گیرد مثل کفش  ، عینک و یاهمین دندان مصنوعی لاجرم باید بعد از طی مدتی با بدن آدمی هماهنگی پیدا کند که طبعا" فرد در این مدت باید تحمل اندکی ناملایمات و آزردگیهایی را بنماید تا این هماهنگی بین لثه و دندان مصنوعی بوجود بیاید.
اصولا صبر و تحمل در گذاشتن دندان مصنوعی حرف اول را میزند
سومین مطلب درمورد دندان مصنوعی کامل که باید به آن توجه شود این است که نگهداری و تحمل دندان مصنوعی در فک پایین بدلایل مختلف سخت تر از فک بالا میباشد. از جمله دلایل آن عبارتند از :

  •  فک پایین سنگ زیرین آسیاب میباشد
  • فک پایین فک متحرک میباشد و همواره درحال حرکت میباشد
  •  در فک پایین عضلات مختلف و زبان وجود دارد که همواره در حال حرکت میباشند که عواملی برای بلند کردن دندان مصنوعی از بستر خود میشوند بطوریکه فرد احساس میکند دندان لق میباشد و قصدبیرون آمدن از دهان را دارد.
    در اکثر موارد لثه های فک پایین تحلیل رفته اند و استخوانی برای بستر دندان مصنوعی باقی نمانده است و این عامل مهمی است که بهیچوجه نمیتوان دندان مصنوعی در فک پایین را در سرجای خود ثابت نگهداشت و همواره دندان مصنوعی در فک پایین لق میباشد و راه چاره ای برای اینکار وجود ندارد. البته این حالت لقی در مرور زمان کم میشود و با تطابق دندان مصنوعی و لثه ، فرد دیگر این لقی را احساس نمیکند.

و صد البته علم ایمپلنتولوژی نیز برای رفع همین مشکل بوجود آمده است اما ماقصد نداریم در این مقاله وارد بحث ایمپلنت شویم که آن خود علاوه بر اینکه دارای بحث اقتصادی میباشد مشکلات خاص خود را دارد.
راه حلهای صوری از قبیل چسب لقی دندان و یا گذاشتن پنبه زیر دندان مصنوعی و. .. هیچکدام راه گشا و از بین برنده مشکل لقی دندان در فک پایین نیست.
بنابراین حال که با این مشکل لاینحل روبرو هستیم ،بهتر است قبل از کشیدن تمام دندانهای فک پایین اگر یک یا دو یا سه ویا بیشتر دندانهای سالم در فک پایین وجود دارد حفظ شود و کشیده نشود تا بعنوان تکیه گاه و یا قفل و یا گیری برای دندان مصنوعی در فک پایین قرار گیرد.
در ساخت دندان مصنوعی تجربه حرف اصلی را میزند. دندان مصنوعی باید در نزد کسی ساخته شود که دارای تجربه کافی باشد. توصیه من به شما این است که فک خودرا عامل آزمون و خطای افراد تازه کار در اینکار قرار ندهید.
تامین زیبایی از دیگر اهداف ساخت دندان مصنوعی میباشد که تجربه سازنده دندان نقش موءثر در این زمینه دارد. تعیین اندازه ، رنگ ، جنس دندان مصنوعی و تکنیکهای کاربرد آنها بوسیله سازنده دندان نقش تعیین کننده در تامین زیبایی فرد با ساخت دندان مصنوعی دارد.
جویدن و خوردن غذا از مهمترین اهداف ساخت پروتز دندان میباشد. که اگر در ساخت دندان مصنوعی کوچکترین خطایی وجود داشته باشد رسیدن به این هدف میسر نخواهد شد و شخص از نعمت خوردن غذا محروم خواهد گشت

چند نکته در مورد نگهداری دندان مصنوعی :
- بعد از گذاشتن دندان مصنوعی اوایل بهیچوجه غذاهای سفت خورده نشود و از غذاهای نرم استفاده گردد حتی اگر این توانایی وجود داشته باشد.
- حتما شبها قبل از خواب دندانها را از دهان بیرون آورده و ضمن شستن با مسواک و یک مایع شوینده مثل مایع ظرفشویی ویا خمیردندان  ، آن را در یک ظرف آب غرق کرده و لثه های خود را با یک استکان کوچک آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک غرغره کرده و بدون دندان بخوابید.
- اگر در ماه اول گذاشتن دندان  جاهایی از لثه براثر دندان مصنوعی آزرده شود و یا زخم گردد حین وجود زخم به سازنده دندان مراجعه گردد تا نسبت به ترمیم زخم اقدام گردد.
- هنگام شستن دندان مصنوعی در دست مواظبت کافی انجام پذیرد تا از دست رها نشود و بزمین افتد و یاباکاسه سرامیک روشویی برخورد پیدا کند و بشکند

بنابر این همانطور که برای هر اقدامی درزندگی یک آگاهی اولیه و شناختی لازم است من سعی کردم این آگاهیه اولیه را در مورد دندان مصنوعی که حاصل تجربه کاری من در این سالها میباشد بطور بسیار مختصر در این مقاله برای شما به اشتراک بگذارم. . امیدوارم مفید واقع شود.